Nyt on sitten käyty vaakalla ja lukema oli todella karmaiseva: 152kg!!! Tästä on todellakin suunta vain alaspäin! Pituutta tällä Muodokkaalla on sellaiset 180cm, eli pudotettavaa on TODELLA paljon. Olen tässä viime päivien aikana miettinyt sopivaa strategiaa miten tähän taisteluun alkaisin ja päätin että etenen tässä urakassani 10% pudotuksilla. Kaikkiaan pudotettavaahan olisi sellaiset 70kg ainakin ja kun tuota määrää ajattelee, se tuntuu suorastaan musertavan suurelta. Välitavoitteiden avulla homman käsittää edes jotenkin lohdullisemmin.

Tähän saumaan voisi olla hyvä valaista hieman Muodokkaan paino- ja laihdutushistoriaa. En ole ollut koko elämääni ylipainoinen, vasta viimeiset 7-8 vuotta on homma lähtenyt käsistä pahemman kerran. Olin normaalipainoinen lapsi, teini ja nuori aikuinen. Toki paino etenkin teinivuosien jälkeen heitteli jonkin verran, mutta ei missään vaiheessa lipsahtanut suuremman ylipainon puolelle. Luonnollisesti olin tietenkin omasta mielestäni aina läski, vaikka en todellisuudessa sitä ollutkaan. Tämä johtui osaltaan siitä, että olen aina ollut pitempi ja siten myös isompi kuin useimmat kaverini ja jo pituuteni vuoksi en millään voinut sopia yhtä pieniin farkkuihin kuin minua lyhyemmät/pienemmät kaverini. Tietynlainen vääristynyt ruumiinkuva on siis ollut ongelmani jo varhaisteinivuosista lähtien. Kun hieman tarkemmin muistelen, ohessa hieman listausta mikä painoni on kulloinkin suunnilleen ollut oman muistini mukaan:

- Yläasteella painoin noin 60-70kg, pituutta tuolloin jo seiskaluokalla oli noin 175cm. Erityisesti yläasteen alkuaikoina kärsin järkyttävää alemmuutta omasta koostani, ollessani sen keskimäärin 10-20com pitempi kuin useimmat muut tytöt ja monet pojatkin! Jossain vaiheessa minulla oli jopa hieman anorektinen kausi, jolloin urheilin kuin hullu ja kuukautisetkin jäivät pois moneksi kuukaudeksi.  

- Ylioppilaspäivänä painoa taisi olla vähän vajaat 80kg, pituus siis tuolloin jo noin 180cm. Olin tuolloinkin valokuvien perusteella ihan hyvässä kunnossa, vaikka mielestäni tietysti järkyttävä läski.

- Noin 20v vanhana laihdutin reilut 10kg ja alimmillaan paino oli 68kg, jolloin olin TODELLA hoikkassa kunnossa ainakin valokuvien perusteella.

- Opiskeluaikojen alkuvuosina noin 21-25 -vuotiaana paino sahasi 75-85kg välillä. Kilot pysyivät suht kurissa säännöllisen liikunnan ansiosta, harrastin tulloin esim. kuntosaleilua, kuntonyrkkeilyä ja juoksemista useamman kerran viikossa. Seurustelin tulloin todella tervehenkisen miehen kanssa, joten myös oma elämäni oli suhteellisen terveellistä ja säännöllistä

- Homma lähti lapasesta toden teolla täytettyäni 25v, aloin seurustelemaan miehen kanssa, joka vaati minua laihtumaan. Tästä oli seurauksena jonkinlaatuisen ahmimishäiriön syntyminen ja painoni siis vaan nousi eikä suinkaan laskenut. Myös ilo liikuntaan meni tietyllä tavalla kun mies painosti liikkumaan ja liikunnasta tuli eräänlainen keino ostaa hyväksyntää; jos kävin lenkillä olin ihana tyttöystävä, jos en urheillut, olin huono tyttöystävä. Aloin myös viihtymänn baareissa melko hyvin, eli elämäntavat muuttuivat epäterveellisemmiksi.

- Viimeksi olen painanut alle 100kg reilut 5 vuotta sitten, eli painoa on tullut viimeisen viiden vuoden aikana reilut 50kg...

Hassuinta tässä on se, että olen aina pelännyt lihomista yli kaiken. Jostain syystä olen kuitenkin toiminut ja elänyt juuri niin, että olen nyt reilut kolmekymppisenä sairaalloisen lihava. Lihavuuden pelosta on tullut kuin itsensä toteuttava profesia ja noidankehä: mitä enemmän olen pelännyt lihomista, sitä enemmän olen lihonut. Tässä blogissani pohdin ja ruodin varmasti vielä seikkaperäisemmin syitä tähän lihomiseeni mutta tämän blogin myötä olen tehnyt myös lopullisen päätöksen siitä, että palaan takaisin normaalipainoiseksi. Erityisesti viimeisen noin neljän vuoden aikana ylipaino on rajoittanut elämääni lukemattomilla eri tavoilla mutta viimeisen noin vuoden aikana olen pääni sisällä käsitellyt monta eri asiaa, jotka ovat tietyllä tavalla estäneet minua muuttamasta elämäni suuntaa. Näistä kuitenkin enemmän pohdintaa myöhemmin, nyt on kuitenkin muutos polkaistu alkuun; suunta on tästä vain alaspäin!;-)